Flamenco danseres, 1914
Gesigneerd rechtsonder
Olieverf op doek
75.5 x 95 cm.
Christies Amsterdam, 20 november 1984, lot 24
Kunsthandel P.B. van Voorst van Beest, Den Haag
Particuliere collectie, Den Haag
Wandeling op de Monte Pincio, Rome, 1910
Gesigneerd rechtsonder
Aquarel, gouache en zwart krijt op papier
31,5 x 23,5 cm.
Herkomst: Particuliere collectie, Nederland
Elegante Spaanse dame
Gesigneerd en gedateerd rechtsonder, (19)14
Gemengde techniek op papier
63,5 x 46,5 cm.
Herkomst:
Particuliere collectie, Nederland
Jardin des Tuileries, Parijs
Gesigneerd en gedateerd rechtsonder, 1911
Gemengde techniek op papier
45,5 x 59 cm.
Herkomst: Particuliere collectie, Nederland
Een groote dag op het Kagermeer, 1917
Gesigneerd rechtsonder
Gemengde techniek op papier
49.5 x 65 cm.
Op dit werk staan afgebeeld van links naar rechts: H.F. Beersma (1877-1947), de beeldhouwer Toon Dupuis (1877-1937) en Piet van der Hem zelf.
Oudejaarsavond
Gesigneerd rechts onder
Zwarte krijt op papier
28,2 x 21 cm.
Piet van der Hem is vooral bekend als schilder van portretten, jachttaferelen en politieke prenten. Een koninklijke subsidie stelde Van der Hem in de gelegenheid om in 1907 voor een jaar in Parijs te gaan werken. Hier raakte hij bekend met het werk van kunstenaars als Steinlen en Toulouse-Lautrec.
In de jaren 1909 - 1914 was Van der Hem één van de vertegenwoordigers van het Nederlands luminisme. Omdat zijn kleurgebruik te veel aan de realiteit gebonden was, is Van der Hem nooit als een echte ‘modernist' beschouwd.
De werken uit zijn beginperiode hebben het Parijse nachtleven als onderwerp. Later verschoof zijn aandacht naar krachtige figuurschilderingen, waardoor sommige stukken een somber karakter kregen. In 1918 vestigde Van der Hem zich definitief in Den Haag, waar hij veelal in opdracht portretten schilderde.